"

Respektuji a uznávám principy franchisingu

09. 09. 2019 , aktualizace: 16. 09. 2019 Sdílej na Internetový časopis pro podnikání a franchising

Jaké jsou principy franchisingu? Jak se uplatňují v praxi? Zeptali jsme se Oldřicha Peprly Business Development Agenta z konceptu Subway. 

Oldřich Peprla

Sendvič není plněná bageta. Proč se to v české kotlině často zaměňuje?

Bageta je produkt, který nemá příliš dobrou pověst, je to často vnímaná jako nouzové jídlo v celofánu. Nejčastěji si jí kupujeme na benzínce, když je nejhůře. Zásadní rozdíl je v tom, že sendvič je plnohodnotná náhrada za oběd nebo večeři. Ty naše se hlavně odlišují náplní. Sendviče jsou zážitkově i výživově plnohodnotné. Subway je zdravější alternativa, a to nejen bagetám.

Jakou první otázku by si podle Vás měl položit potenciální zájemce o pobočku Subway?

Musí mít jasno v tom, že chce skutečně podnikat a musí chápat základní principy franchisingu.

Které to podle Vás jsou?

Franchising podnikateli výrazně ulehčuje práci, protože koncept, který mám, už někde jinde v této podobě funguje. S nákupem konceptu ale přijímám i některá omezení, která plynou z faktu, že franchising funguje právě v síti. Nesnažím se koncept "ohýbat", ale naopak v mé lokalitě vytěžit maximum z jeho předností. Vzájemná spolupráce a respekt jsou velmi důležité.

Prosím o stručné zhodnocení několik základních archetypů potenciálních franchisantů podle Vás:

investor versus fanda

Verze investor, který má externího manažera nebo kupuje manželce hračku obvykle nefunguje dobře. Franchisant, který je zapálený dosahuje řádově lepších výsledků, pokud svoji provozovnu řídí osobně. Ani nemusí mít gastro zkušenosti. Vše podstatné jej naučíme přímo v restauraci.

Jedlík nebo je to jedno

Rozhodně je nutné, aby franchisant znal svoje produkty, sám je jedl. Ale je zajímavé, že naši franchisanti a spolupracovníci v restauraci volí obvykle jiné varianty, než zákazníci.

Manažer versus motivátor

Jednoznačně motivátor, úspěch u nás tvoří lidé. Franchisant pracuje s týmem. Profesionální úroveň obsluhy, vstřícnost, schopnost vše dobře vysvětlit tvoří základní esenci našeho úspěchu.

Na co si během vyjednávání s novým zájemcem vždy dáváte pozor?

Ptám se zájemce na koncept řízení, zda bude provozovnu řídit osobně, nebo se chce prioritně věnovat něčemu jinému a do restaurace pouze najmout manažera. A také co ví o franchisingu a jaké jsou jeho budoucí cíle. V neposlední řadě je také důležitý zdroj kapitálu, který použijeme. Záleží nám na tom, aby se zájemci nepouštěli do nějaké příliš rizikové cesty získání investice.

Když jsem stál ve frontě na vaší jedné z brněnských poboček všiml jsem si, že vaši zákazníci přichází a přesně ví, co chtějí. Jak je k tomu vedete?

Chceme, aby si zákazníci volili svojí oblíbenou variantu. Naši „ultras“ fanoušci obvykle přesně vědí, co si dají, už když vejdou do restaurace. Momentálně zkoušíme také i nové varianty. Z novinek se do prvních top pět dostal kuřecí caesar wrap, který obsahuje dvojitou porci masa.

Jak se do vašich produktů promítají nové trendy, zejména zdravé a lehké stravování?

Kouzlo našich produkt je v náplních. Největší nárůst zaznamenáváme u wrapů. Také zvyšujeme podíl vícezrnného a brzy přidáme žitné pečivo. Uspokojit také dokážeme vegetariány i vegany. Stále častěji zařazují naši zákazníci do svého týdenního menu tato speciální jídla. Lidé se stále více ptají na bezlepkové potraviny a i pro ně budeme mít místo v nabídce. Poslední a neméně důležité jsou stále populárnější saláty.

Když se ohlédnete za svojí dosavadní cestou se Subway, na co jste nejvíce pyšný?

Počtem poboček jsme s kolegou největší franchisanti v ČR. Naše pobočky se pravidelně umísťují mezi top v ČR. Od zákazníků dostáváme pozitivní ohlasy a jsou nám věrni. Mám vnitřní uspokojení, že energie, kterou jsem investoval se vrací. A k tomu navíc pořád chápu, respektuji a uznávám principy franchisingu. Se všemi klady i zápory, které přináší.

V posledních týdnech prochází Subway změnou. Řekněte nám něco o ní?

Tato změna byla dlouho plánovaná a patří mezi větší změny, jaké koncept zažívá přibližně jednou za 20 let. Měníme produkty i design. Subway zapojil do tvorby produktů chuťové designéry, kteří kombinovali, vymýšleli. Vytvořili mimo jiné jednoduché, již přednastavené produktové řady. Zákazník má doporučenou určitou skladbu produktu, kterou ale může samozřejně vždy upravit podle momentální chuti. Navíc rozšiřujeme nabídku salátů, přidáváme nové řady snacků, jídla pro vegany a vegetariány. A také nové, přehlednější menu.

Co bylo cílem této změny?

Trendem současného gastro trhu je zážitek, pestrost, exotika. Zákazník chce experimentovat, chce ochutnávat něco, co ještě neměl. Neznamená to, že to za každou cenu zařadí do svého jídelníčku napořád. Chce to prostě zkusit. A u nás toho najde opravdu mnoho nového.


Jinde na Internetový časopis pro podnikání a franchising


HLAVNÍ PARTNEŘI